תמונות של מידן בר

אני מידן בר,

גדלתי בעמק חפר בו הייתי מעורב כנער בפעילויות ספורט, חינוך ותנועות הנוער, כאן הרווחתי את השקלים הראשונים בפינוי אשפה ומכאן יצאתי לשרות צבאי ארוך ומשמעותי בערוץ הפיקודי בחיל האוויר בו אני טס במילואים אחת לשבוע עד לעצם היום הזה.

אני עורך דין בהכשרתי, וקברניט בחברת אלעל. למדתי מדע המדינה וחינוך, אני דירקטור מוסמך ומתנדב פעיל בסיירת משטרת התנועה.

בחמש השנים האחרונות אני יור איגוד הטייסים הישראלי המוביל את כלל טייסי ישראל ביחד עם עוד מעל מאה אלף טייסים וטייסות בעולם.

במסגרת פעילותי אני מבלה לא מעט בכנסת ישראל ומשרדי הממשלה, מכיר היטב את העולם אך תמיד חוזר לשבילי העמק ולאנשים שבו, כאן הכל התחיל. העמק הזה נתן לי הרבה ממי שאני ואני מתכוון להחזיר לו ביד רחבה.

בחינת המצב בעמק מגלה כשלים חמורים בכל תחומי החיים:

עמק חפר בורך במיקום מצוין והוא משופע בשטחים ירוקים ופתוחים ובחופי ים יפים. בעמק חפר עוברים צירי התנועה הגדולים בישראל: כביש 2, כביש 4 וכביש 6, ותושביו מרכיבים קהילה איכותית, יצרנית ומשכילה. לאור הנתונים הללו, עמק חפר צריך היה להיות אחד מהאזורים המשגשגים והמתפתחים בישראל. אך בפועל, עמק חפר נותר הרחק מאחור, כמו קפא בזמן, והאזור כולו אינו ערוך לתמורות שחלות בשנים האחרונות בישראל או להתמודדות עם אתגרי העתיד.

הביטחון האישי של התושבים מעורער עקב גניבות ופריצות בלתי פוסקות, פשיעה חקלאית, והיעדר הגנה בגבול המזרחי הפרוץ.

תחבורה ציבורית יעילה כמעט שאינה קיימת, ופקקי הענק חונקים את תושבי העמק ומגיעים עד לכבישי הגישה ליישובים עצמם.

ועדי היישובים הופקרו על ידי המועצה, והם לא זוכים לתמיכה ולסיוע אלא נשלחים להתמודד לבדם עם הקשיים והליקויים שפוגעים בחיי התושבים.

העסקים הקטנים כורעים תחת עומס הבירוקרטיה, סובלים מאכיפת יתר וזוכים לכתף קרה במקום לעידוד ולתמיכה.

אזורי התעסוקה, המסחר והתעשיה בעמק אינם מקודמים אלא מתפתחים בקצב איטי ביותר. עמק חפר מפסיד בתחרות על העסקים החזקים האיכותיים, והירוקים, לטובת השכנות החזקות חדרה ונתניה שלא נרדמו בשמירה, ואילו בעמק מסתפקת המועצה בשאריות ומנהלת משא ומתן מול עסקים רועשים ומזהמים.

לצעירי העמק, דור ההמשך, אין מספיק אפשרויות תעסוקה בו, וגם לו היו, הם אינם יכולים להרשות לעצמם להמשיך ולהתגורר בו. הצעירים נאלצים לעזוב את היישובים בהם גדלו כי היצע יחידות הדיור נמוך, מספר התחלות הבניה נמוך, היישובים מתרחבים באיטיות רבה, אם בכלל, ומחירי הדיור של היחידות הקיימות גבוהים ביותר.

כמו דור ההמשך, גם דור המייסדים זוכה לשירותים מוגבלים וחסרים. אך בוותיקי העמק חובה להשקיע ועלינו לדאוג להם לאיכות חיים ולתרבות פנאי.  

גם מבחינת שמירת הטבע והסביבה, עמק חפר מפסיד בקרב מול כוחות חיצוניים גדולים. הטבע לא נשמר, וסביבת החיים מוזנחת. אף גורם לא פועל לטיפול בסכנת קריסת המצוקים בחופי הים, אשפה מושלכת בכל מקום, והמועצה ויתרה על מציאת פתרון להפסקת מפגעי הזיהום והריח מנחל שכם. 

המצע שלנו הוא קצר, נקודתי, תכליתי, ומבוסס על נתונים. חשוב להבין היכן אנחנו עומדים בכל תחום ותחום, כדי לתקן ולשפר ולהפוך לגורם מוביל ברמה הארצית, כזה שסופרים אותו ולא מקבלים החלטות מעל לראשו. המועצה האזורית עמק חפר חייבת להתמודד עם עיריית נתניה, איום מדרום, ועם האיום המתהווה מצפון, עיריית חדרה. המועצה חייבת להיות ערוכה לאתגרים ביטחוניים מהגבול המזרחי, ולהתחיל לשרת את האזרח ואת ועדי היישובים, ולא להיפך כפי שקרה בשנים האחרונות.

ביטחון אישי בעידן של התגברות הפשיעה הפלילית והלאומנית בישראל

על רקע התגברות גלי הפשיעה, ונוכח אוזלת היד של השלטון המרכזי, מועצת עמק חפר חייבת לספק מענה מקצועי ומהיר לאזרח ולייצר סביבת מחיה בטוחה ושלווה. הביטחון האישי חייב להיות בראש סדר העדיפויות של כל שלטון מקומי מתקדם.

הביטחון אישי מתחיל בגבול המזרחי של העמק, גבול שהינו פרוץ לחלוטין לכל אורכו ומהווה סכנה של ממש בימי שגרה וחירום גם יחד. ביטחון אישי לא מסתכם רק באיום הביטחוני והפלילי ממזרח, אלא הוא משפיע על כל תחומי החיים:

החל מן היכולת לרוץ בשדות מבלי להיפגע על ידי כלי רכב דו גלגליים ורכבי שטח, דרך מענה למכת גניבות הרכבים, הפריצות למשקים, והטרור החקלאי שהפך מזמן למכת מדינה- כל אלה  צפויים רק להתגבר בשנים הקרובות, אם לא יינתן מענה הולם מטעם השלטון המקומי.

מועצת עמק חפר בראשותי תחזק את הקשרים עם משטרת ישראל ותבטיח שירות יעיל יותר לתושבים. במקום לצפות מכל יישוב לדאוג לעצמו, יוקם כוח שיטור אזורי מרכזי שיתבסס על עובדים ומתנדבים. יקבעו אזורי ביטחון שהינם תאי שטח שבהם ישלבו מספר יישובים כוחות ומשאבים לצורך ביצוע משימות השמירה והאבטחה באופן מיטבי. אמצעי אבטחה מתקדמים יוצבו ברחבי העמק, יוסדר דרכי הכניסה ליישובים, ותיתנן הגנה היקפית לשטחים החקלאיים המעובדים.

באמצעות מעבר לאכיפה חכמה, שתחליף את אמצעי האכיפה המיושנים והמאולתרים, המועצה תפעיל רשת אזורית עם יכולת תגובה מהירה בפיקודו של מוקד ביטחוני שיפעל למען האזרח 24/7. השימוש המוגבר בטכנולוגיה מתקדמת יחסוך העלויות תפעול, יביא לחיסכון במשאבים ציבוריים, יגדיל את התפוקות ויחזיר לתושבי העמק את תחושת הביטחון האישי. בסך הכל, תשקיע  המועצה בראשותי למעלה מ- 15% מתקציב התפעול של המועצה בקידום ביטחון אישי.

תחבורה

הפקקים בעמק חפר הפכו מזמן להיות בלתי נסבלים. המצוקה התחבורתית  הקשה מחייבת נקיטת אמצעים מגוונים ומיידים. את הפעולות הללו חובה היה להתחיל ליישם לפני שנים, אחת שלא יושמו חובה להתחיל בהן מיידית, לפני שיהיה מאוחר מדי.

התפיסה כאילו בעיית הפקקים היא בעיה ארצית שאינה בשליטת המועצה- היא שגויה לחלוטין. תפיסה שגויה זו היא שהביאה אותנו למצב הנוכחי. רשויות מקומיות שנלחמות עבור תושביהם משיגות הישגים ותוצאות. לפני שהמצב יהפוך לאו בר תיקון ועמק חפר יוותר מאחור, חייבים לצאת למלחמה על איכות התחבורה בעמק. מועצת עמק חפר בראשותי תנהל מלחמה נחושה לשדרוג היצע התחבורה הציבורית, כולל הוספת קווי ותחנות אוטובוס והקמת תחנות רכבת במזרח ובמערב העמק (בבת חפר ובכפר ויתקין).

בנוסף, המועצה בראשותי תפעל להרחבת והסדרת כבישי הרוחב, לסבסוד אמצעי הסעות המונים לאזורי התעסוקה, ולמציאת פתרונות להפחתת השימוש ברכב פרטי בתחומי המועצה. משאבים ניכרים יושקעו בבטיחות בדרכים ובהסדרת נסיעת כלי רכב דו גלגליים ורכבי שטח בשטחים הפתוחים באופן בטוח. 

שיקום  הממשק בין המועצה לוועדים המקומיים

ריבוי היישובים בעמק חפר צריך היה להוות מכפיל כוח בדרך למתן שירות מעולה לתושב. בפועל, קרה בדיוק ההיפך. בשנים האחרונות הלכו ופחתו בצורה משמעותית השירותים שהמועצה מעניקה לוועדים היישוביים. הפגיעה שנגרמה לאיכות השירותים המוצעים היא מוחשית.

 בהווה, מתנדבים מכל יישוב נאלצים להתמודד בעצמם עם מגוון בעיות וכשלים. הם מוצאים עצמם נדרשים לנהל מכרזים והתקשרויות פרטיות- בהיעדר תקציב ראוי. מדובר במצב בלתי תקין, שלבד מהורדת איכות השירותים לכלל תושבי העמק, יוצר עיוות לטובת היישובים החזקים שמצליחים להסתדר בעצמם, ביחס ליישובים חזקים פחות.

המועצה בראשותי תפסיק להפנות כתף קרה לוועדי היישובים. נפעל להקמת מאגר ספקים מומלצים בתנאים קבועים ואטרקטיביים לשימוש הוועדים, נמנף את כוח המיקוח של הקבוצה, נגדיל את המשאבים שהמועצה מעניקה לוועדים מקומיים בתחומי ניקיון, פינוי גזם, התקשרות עם בעלי מקצוע ומכרזים, שירותי חשבונאות וייעוץ בבעיות יישוביות, ונפעל לבנות מחדש את השיח השוטף והפתוח עם נציגי היישובים ועם התושבים עצמם.

רישוי עסקים

כולנו מעדיפים לקבל שירותים ולקנות מוצרים קרוב לבית, ואף אחד לא רוצה לשלם עליהם ביוקר. העסקים הקטנים במועצה האזורית יוצרים מרכזים קהילתיים שתורמים לאיכות החיים של כולנו. הם משמשים נקודות מפגש בכל גיל, ואף מספקים מענה תעסוקתי לאוכלוסייה הצעירה. עסקים קטנים בסביבת המגורים תורמים להכנסות המועצה מארנונה ומעלים את איכות החיים.

בהינתן כל אלה, קשה להבין מדוע כמות הרישיונות שניתנים לעסקים קטנים בעמק חפר היא קטנה משמעותית ממספר הבקשות המוגשות, או, מדוע משך הזמן לקבלת רישיון עסק הוא ארוך במיוחד. עוד, קשה להבין מדוע בוחרת המועצה להקשות על בעלי העסקים במהלך פעילותם השוטפת, במגוון נושאים שכלל אינם בעלי השפעה שלילית על הציבור.

 המועצה בראשותי תעודד עסקים קטנים, תתייעל, ותגלה גמישות, לצורך עידוד בעלי העסקים. נפעל לכך שקבלת רישיון עסק לא יהיה כרוך במאבק בבירוקרטיה מתישה, נכפיל את מצבת כוח האדם במחלקה לרישוי עסקים קטנים, וננסח סט כללים ייחודי לפעילות המועצה ביחס לבעלי העסקים ולמען הצלחתם. 

מסחר ותעסוקה

בין חיפה לתל אביב, עמק חפר בורך במיקום אסטרטגי מצוין. עמק חפר צריך היה להיות מרכז מסחר ותעסוקה מוביל ברמה הארצית, אך הוא רחוק מלממש את הפוטנציאל העצום.

פיתוח מרכזי מסחר ותעסוקה בתוואי הרכבת המזרחי יפחית את העומס התחבורתי ויזמין חברות גדולות להקים את משכנן בעמק חפר. הקמת אזורי מסחר ותעשיה חדשים תיצור הזדמנויות תעסוקתיות איכותיות לתושבי העמק.

אנשי העמק יפעלו להפוך את עמק חפר למעצה כלכלית, תוך שיפור השירותים לתושב והפחתת הנטל הכלכלי על התושבים. חייבים לנצל את המשאבים בעמק להגדלת מקורות ההכנסה, על מנת להפחית את נטל המס על התושבים.

דור ההמשך

חובתנו היא לסייע לייצר פתרונות לבני ולבנות דור ההמשך. אך במציאות הקיימת מרבית מן הבנים והבנות של דור המייסדים לא יצליחו להגשים את חלומם להקים בית בעמק.

השילוב שבין יוקר הקרקע, הבירוקרטיה הבלתי נגמרת והיעדר תכנון כוללני וארוך טווח- יביא בשנים הקרובות למצב בו לא יתקיים דור המשך לעמק חפר.

המועצה בראשותי תגדיר מצב חירום בכל הקשור לצרכי הגדילה של היישובים. ימופו הצרכים של כל ישוב וישוב ותעשה עבודה אינטנסיבית ונחושה  מול גופי התכנון השונים בכדי לייצר היתרי בניה ותוכניות הרחבה. על אנשי העמק  להוביל את המאבק הארצי למציאת פתרונות מגורים לצעירי היישובים בסביבה הכפרית כבר כעת, ולמען עתיד העמק. לצד יצירת פתרונות לתעסוקה איכותית, נפעל להסדרת מבנים במסגרת תכניות פל"ח (פעילות לא חקלאית), נקים מעונות מסובסדים לסטודנטים  שלומדים המוסדות האקדמיים הקרובים, ונסדיר את ההתרחבות של כל יישוב ויישוב בהתאם לצרכיו.

תושבים צעירים ותיקים

עם התקדמות שירותי הרפואה והעליה באיכות החיים, דור המייסדים והגיל השלישי היא אוכלוסייה שהולכת וגדלה במהירות בכל רחבי העולם. אוכלוסייה זו היא בעלת זמן פנוי, מוטיבציה וניסיון חיים משמעותי. לצד הפעילות הייעודית הקיימת, בכוונתנו להקים פלטפורמה נגישה שתאפשר לבני הגיל השלישי להשתלב בפעילות הקהילתית היומיומית על בסיס התנדבותי, וכך לשפר מערכות אחרות כגון חינוך, תכנון ובניה, אכיפת חוק, איכות סביבה, ומערך החירום של המועצה האזורית. לצד הקמת מערך המתנדבים בני הגיל השלישי, ננגיש פעילות פנאי במרכזים ייעודיים ונפתח אותם, ננפיק כרטיסי אזרח ותיק למתן הטבות מטעם המועצה, נפעיל מערך מתנדבים לטובת האזרחים הוותיקים, ונייסד קו חם לפניות התושבים הוותיקים.

איכות הסביבה

עלינו להילחם בצורה נחושה ועקבית בתופעת השלכת הפסולת בשטחים פתוחים ברחבי המועצה. לצד ניקיון רחובות היישובים באופן קבוע ובצורה מרוכזת.  הטרור האקולוגי של זיהום מקורות המים והנחלים בעמק על ידי ביוב מאזור התפר המזרחי הורס את המערכת האקולוגית כולה מביא לשגשוג מזיקים ולא מאפשר להנות באופן בטוח ממשאבי הטבע המופלאים בעמק חפר.

מועצת עמק חפר בראשותי תפעל להכפלת מספר הפקחים ולהגדלת סמכויות האכיפה שלהם. באמצעות אמצעי ניטור חכמים שיותקנו, נמנע ונאכוף ביצוע עבירות ונדאג להביא לדין עבריינים. נפעל מול השלטון המרכזי למציאת פתרונות מהירים ויעילים לסכנת קריסת המצוקים בחופי הים וננהל את המאבק להפסקת זיהום נחל שכם שמזה שנים מהווה מטרד בלתי מטופל שממרר את חיי התושבים. בנוסף, המועצה בראשותי תיזום פרויקט תשתית לייצור אנרגיה סולארית ברמה ביתית/ משקית, בתנאים נוחים ובמטרה להגיע לעצמאות אנרגטית SOLAR VALLEY.

הצטרפו אלינו וספרו לנו מה דעתכם!

שם מלא*
טלפון*
הודעה*
דילוג לתוכן